Drönare över motorväg

"Urban Air Mobility"

Kungliga tekniska högskolan (KTH) har beviljats medel från Trafikverket för att utveckla modeller för beräkningar av buller och prognoser för Urban Air Mobility (UAM), eller mer populärt uttryckt: trafik med drönare.

Konsekvensanalys av drönartrafik (UAM)

Trafiken med olika typer av drönare kommer att få en ökad betydelse i framtiden och ett nytt projektet med medel från Trafikverket syftar till att ta fram verktyg för att beräkna, prognostisera och utvärdera trafiken. Ur miljösynpunkt är det framför allt bullerfrågan som lyfts fram.

Projektet leds av Pernilla Ulfvengren vid KTH-INDEK. Övriga medverkande är bland annat Institutet för miljömedicin (IMM) vid Karolinska Institutet som bidrar med analyser av vilken hälsopåverkan som buller från drönare kan orsaka. Stockholms stad bidrar med kunskap och underlag utifrån en kommuns perspektiv.