Buller i Europa (EEA 2025)

Mer än 20 % av Europas befolkning utsätts för nivåer av buller från transporter som överskrider EU:s gränsvärden, och som skadar vår hälsa, miljön och ekonomin. Det visar en rapport från Europeiska miljöbyrån (EEA) om buller som publicerades 24 juni. Rapporten uppmanar till kraftfullare åtgärder på både EU-nivå och nationell nivå för att hantera problemet.

Europeiska miljöbyråns pressmeddelande finns här på engelska: 
More than 20% of Europeans exposed to harmful noise pollution levels

Rapporten finns här: Environmental noise in Europe 2025

Nedan följer först en sammanfattning av pressmeddelandet, och sedan en maskinöversättning av pressmeddelandet till svenska.

Buller och hälsa

Långvarig exponering för skadliga bullernivåer kopplas till hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, psykisk ohälsa och förtida död. EEA uppskattar nu att skadligt buller leder till 66 000 förtida dödsfall och 50 000 nya fall av hjärt-kärlsjukdomar årligen.

Barn drabbas särskilt av bullerstörningar: det bidrar till över 560 000 fall av lässvårigheter, 63 000 beteendeproblem och 272 000 fall av övervikt.

Buller - miljö och ekonomi

Minst 29 % av Natura 2000-områdena påverkas av buller. Undervattensbuller stör marina arter, särskilt ljudberoende arter som valar och delfiner.

Ekonomiska konsekvenser av buller uppgår till årliga kostnader på minst 95,6 miljarder euro (0,6 % av BNP) i Europa.

Lösningar på bullerstörningar

  • Tysta och gröna stadsområden, sänkta hastigheter på bilvägar, uppmuntra till bruk av tystare bildäck, bättre järnvägsunderhåll.
  • Optimerade flygmönster och tystare flygplan.
  • Långsiktiga strategier: buffertzoner mellan motorleder och bostadsområden samt fler hållbara transporter (gång, cykel, kollektivtrafik).

Slutsats

Trots EU:s mål om en minskning på 30 % av störande trafikbuller till 2030 har endast 3 % minskning uppnåtts mellan 2017 och 2022. Ytterligare åtgärder krävs för att nå EU:s mål.

Leena Ylä-Mononen, verkställande direktör för EEA:

”Bullerföroreningar förbises ofta och ses som en vardaglig irritation. Men de långsiktiga effekterna på vår hälsa och miljö är omfattande och allvarliga – de bidrar till förtida död, hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och psykisk ohälsa. Barn är särskilt utsatta, och buller är ett problem som alla EU-länder måste ta itu med om vi ska nå vårt mål om att minska skadliga bullernivåer i enlighet med "EU 2030 zero pollution".”

 

Pressmeddelandet 2025.06.24 (maskinöversatt till svenska)

Över 20 % i Europa utsätts för skadliga nivåer av buller

Strax över 110 miljoner människor – mer än 20 % av Europas befolkning – utsätts för höga nivåer av transportbuller som överskrider gränsvärdena enligt EU:s rapporteringsregler och som skadar vår hälsa, miljön och ekonomin. Det visar en rapport från Europeiska miljöbyrån (EEA) om bullerföroreningar som publicerades idag. Rapporten uppmanar till kraftfullare åtgärder på både EU-nivå och nationell nivå för att hantera problemet.

Enligt EEA:s rapport "Environmental noise in Europe 2025" har framstegen med att minska exponeringen för skadliga bullernivåer varit långsamma. EU:s mål om "nollföroreningar", som innebär att antalet personer som kroniskt störs av transportbuller ska minska med 30 % till 2030, ser ut att bli svårt att uppnå utan ytterligare åtgärder.

Långvarig exponering för transportbuller i Europa är kopplad till en rad negativa hälsoeffekter, inklusive hjärt-kärlsjukdomar, psykisk ohälsa, diabetes och till och med förtida död. Rapporten visar att barn och ungdomar är särskilt sårbara för bullrets effekter. Ny forskning visar att bullerexponering hos barn bidrar till lässvårigheter, beteendeproblem och fetma.

De ekonomiska och sociala kostnaderna är också höga, eftersom sjukdom och dålig hälsa påverkar ekonomin negativt. Enligt rapporten orsakar bullerföroreningar från transporter årliga kostnader på minst 95,6 miljarder euro i Europa, vilket motsvarar 0,6 % av BNP, baserat på etablerade metoder för att beräkna miljöbullerrelaterade kostnader.

EEA:s rapport är den mest omfattande analysen av miljöbuller i Europa och bygger på rapportering från medlemsländerna enligt EU:s bullerdirektiv. Den belyser både påverkan på människors hälsa och effekterna på biologisk mångfald och skyddade naturområden.

Transportbuller

Vägtrafik identifieras som den dominerande källan till bullerföroreningar, särskilt i tätbefolkade stadsområden där flest människor påverkas.

Enligt gränsvärdena i EU:s bullerdirektiv utsätts cirka 92 miljoner människor för skadliga nivåer av vägtrafikbuller under dygnets alla delar. Gränsvärdena är 55 decibel (dB) för dag-kväll-natt och 50 dB för natt.

Till jämförelse påverkar järnvägsbuller 18 miljoner människor och flygbuller cirka 2,6 miljoner under samma period. Även om färre människor påverkas av järnvägs- och flygbuller är dessa fortfarande betydande lokala bullerkällor, särskilt nära stora transportkorridorer och flygplatser.

Världshälsoorganisationens riktlinjer för miljöbuller rekommenderar betydligt strängare gränsvärden, vilket innebär att ännu fler människor påverkas. Med dessa riktlinjer uppskattas cirka 150 miljoner människor – över 30 % av befolkningen – vara långvarigt exponerade för ohälsosamma bullernivåer från transporter.

Hälsoeffekter

Buller är inte bara störande – det kan ha omfattande hälsoeffekter. Det påverkar hälsan genom stress och sömnstörningar, vilket i sin tur kan leda till hjärt-kärlsjukdomar, ämnesomsättningssjukdomar, psykisk ohälsa och förtida död.

Långvarig exponering för transportbuller i Europa kopplas till uppskattningsvis:

  • 66 000 förtida dödsfall,
  • 50 000 nya fall av hjärt-kärlsjukdomar,
  • 22 000 nya fall av typ 2-diabetes.

Ny forskning visar också att buller kan bidra till tusentals fall av depression och demens.

För barn och ungdomar bidrog bullerexponering till:

  • Över 560 000 fall av nedsatt läsförståelse,
  • 63 000 beteendeproblem,
  • 272 000 fall av övervikt.

Transportbuller är en av de tre största miljörelaterade hälsoriskerna i Europa – efter luftföroreningar och klimatrelaterade faktorer – och har större påverkan än exempelvis passiv rökning eller blyexponering.

Buller skadar naturen

Buller påverkar även djurlivet på land och i havet. Rapporten visar att minst 29 % av Natura 2000-områdena i Europa utsätts för bullernivåer som kan påverka djurens beteende.

Undervattensbuller från sjöfart, byggnation till havs och marin prospektering stör marina arter, särskilt de som är beroende av ljud, som valar och delfiner. De mest bullerutsatta områdena i Europa är Engelska kanalen, Gibraltar sund, delar av Adriatiska havet, Dardanellerna och vissa delar av Östersjön.

Lösningar för ett tystare Europa

Enligt EEA minskade antalet personer som kraftigt störs av transportbuller i EU med endast 3 % mellan 2017 och 2022 – långt ifrån tillräckligt för att nå målet om nollföroreningar.

Rapporten lyfter fram effektiva lösningar som redan finns:

  • Tillgång till tysta och gröna områden i städer,
  • Sänkta hastighetsgränser i tätorter,
  • Bättre underhåll av järnvägsinfrastruktur,
  • Användning av tystare bildäck,
  • Optimerade start- och landningsmönster för flygplan,
  • Främjande av tystare flygplansmodeller.

Långsiktiga strategier för städer, som att skapa buffertzoner mellan transportleder och bostadsområden, samt att främja hållbara transportformer som kollektivtrafik, gång och cykling, är också viktiga.

Publicerad 2025-06-24

Senast ändrad 2025-06-24